بر اساس گزارشهای سازمان غذا و دارو، بیشترین شکایات مردمی در حوزه سلامت به تخلفات مربوط به تجهیزات پزشکی و فرآوردههای غذایی اختصاص دارد. سعید مهرزادی، سرپرست دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو، با اشاره به این موضوع، اعلام کرد که عمده شکایات مربوط به گرانفروشی، عرضه محصولات تقلبی، قاچاق و فروش کالاهای تاریخ مصرف گذشته است.
در حوزه تجهیزات پزشکی، 182 مورد شکایت ثبت شده که بیشترین آنها مربوط به گرانفروشی و عدم ارائه فاکتور است. از این تعداد، 116 مورد تأیید و به کمیسیونهای تخصصی و تعزیرات حکومتی ارجاع شده است. در حوزه فرآوردههای آرایشی و بهداشتی نیز 152 مورد شکایت ثبت شده که عمده آنها به عرضه محصولات تقلبی و قاچاق مربوط میشود.
در حوزه فرآوردههای طبیعی و مکملها، 692 مورد شکایت دریافت شده که بیشترین آنها به عرضه محصولات تقلبی و قاچاق اختصاص دارد. برخلاف سایر حوزهها که مراکز عرضه در صدر تخلفات قرار داشتند، در این بخش بیشترین گزارشها از داروخانهها ثبت شده و این موضوع نیاز به افزایش نظارت را نشان میدهد.

در حوزه فرآوردههای غذایی و آشامیدنی نیز 607 مورد شکایت ثبت شده که 486 مورد آن تأیید شده است. این آمار نشاندهنده نقش مؤثر نظارتهای مستمر در شناسایی و برخورد با متخلفان است.
سازمان غذا و دارو با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی، روند نظارت بر زنجیره تأمین و عرضه فرآوردههای سلامتمحور را تقویت کرده و از شهروندان میخواهد تخلفات را از طریق سامانههای رسمی گزارش دهند.
مجله زیبایی و سلامت دکتر آناهیتا کریمی