Home / سلامت / راهبرد نوین مقابله با کم‌خونی در مدارس دخترانه

راهبرد نوین مقابله با کم‌خونی در مدارس دخترانه

کمبود آهن یکی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در میان نوجوانان دختر است که می‌تواند تمرکز، یادگیری و رشد فیزیکی آنها را با خطر جدی مواجه کند. وزارت بهداشت با بهره‌گیری از «دستورالعمل کشوری مکمل‌یاری» و اجرای برنامه توزیع هفتگی مکمل آهن، می‌کوشد این چالش را در مدارس متوسطه اول و دوم برطرف کند.

ابعاد مسئله و نحوه اجرا

  • پژوهش‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نشان می‌دهد حدود ۱۸ درصد از دانش‌آموزان دختر در این دو مقطع دچار کمبود آهن هستند.
  • بر اساس دستورالعمل، هر دانش‌آموز دختر یک بار در هفته به مدت ۱۶ هفته، مکمل حاوی ۳۰ تا ۶۰ میلی‌گرم آهن دریافت می‌کند. هدف اصلی، پیشگیری از فقر آهن و کم‌خونی است، نه درمان موارد حاد.

یک مطالعه تحقیقاتی در ۸ استان محروم و مناطق حاشیه‌ای تهران، با محوریت دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، در حال پاسخ به سؤالاتی از این دست است:

وضعیت کمبود آهن در دانش‌آموزان دختر توزیع مکمل در مدارس طبق دستورالعمل‌های علمی
وضعیت کمبود آهن در دانش‌آموزان دختر توزیع مکمل در مدارس طبق دستورالعمل‌های علمی
  1. چرا با اجرای طرح، همچنان کم‌خونی شیوع بالایی دارد؟
  2. آیا روش کنونی توزیع و جذب مکمل توسط دانش‌آموزان بهینه است؟

نتایج این تحقیق، مبنای بازنگری در دوز، نوع مکمل و حتی تغییر تأمین‌کننده خواهد بود.

چالش‌ها و چشم‌انداز اصلاح

نهادهای بهداشتی با دو چالش اصلی روبه‌رو هستند:

  • باورهای نادرست مرتبط با طب سنتی که مانع توزیع مکمل در برخی مدارس می‌شود
  • امتناع دانش‌آموزان به دلیل عوارض گوارشی احتمالی یا طعم نامطبوع مکمل

برای رفع این موانع، وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش قرار است:

  • دوره‌های آموزشی ویژه مدیران و مربیان درباره نقش حیاتی مکمل در سلامت نوجوانان برگزار کنند
  • همکاری دفتر طب ایرانی برای مقابله با خرافات و ترویج بهره‌مندی از دستاوردهای علمی

با ارتقای آگاهی‌های مؤثر و بازخورد مداوم از مدارس، این برنامه می‌تواند به الگویی موفق برای کاهش فقر آهن و افزایش کیفیت یادگیری تبدیل شود.

مجله زیبایی و سلامت دکتر آناهیتا کریمی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *