سیدهادی موسوی نیک، مدیر گروه سیاستهای حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در کارگاهی تخصصی به بررسی ارتباط بین فقر و مشکلات نظام آموزشی و سلامت کشور پرداخت. وی با اشاره به محدودیتهای مالی دولت، بر ضرورت تمرکز بر راهکارهایی با هزینه کم و اثربخشی بالا تاکید کرد.
موسوی نیک با بیان اینکه رفع فقر مطلق در کوتاهمدت دشوار است، پیشنهاد طرحی جامع برای ارتقای تغذیه و حمایت از آموزش دولتی را مطرح کرد. این طرح شامل دو برنامه اصلی است: ارتقای تغذیه و کالابرگ الکترونیک و برنامه حمایت اجتماعی مدرسهمحور.
اهداف این طرح عبارتند از:
- تامین امنیت غذایی گروههای هدف
- ارتقای کیفیت آموزش دولتی
- کاهش بازماندگی از تحصیل
![](https://dr-akarimi.ir/wp-content/uploads/2025/01/۳-میلیون-دانش-آموز-تحت-پوشش-برنامه-حمایت-اجتماعی-مدرسه-محور.jpg)
برنامه حمایت اجتماعی مدرسهمحور که بر مدارس ابتدایی با فقر بالا تمرکز دارد، شامل خدماتی مانند:
- خدمات آموزشی تکمیلی
- تغذیه روزانه دانشآموزان
- مددکاری اجتماعی
- حمایت اجتماعی و توانمندسازی خانوادهها
میشود. این برنامه با پوشش نزدیک به سه میلیون دانشآموز، میتواند گامی موثر در جهت کاهش اثرات فقر بر آموزش و بهبود وضعیت تغذیه دانشآموزان باشد.
موسوی نیک با ارائه آمار و ارقام نشان داد که فقر به طور مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تاثیرگذار است و نابرابری آموزشی را افزایش میدهد. همچنین، وی به اهمیت تغذیه در رشد و توسعه کودکان اشاره کرد و تاکید کرد که نادیده گرفتن این موضوع میتواند هزینههای بلندمدت زیادی برای جامعه داشته باشد.
در مجموع، طرح پیشنهادی موسوی نیک، یک رویکرد جامع برای مقابله با چالشهای ناشی از فقر در نظام آموزشی است. این طرح با تمرکز بر مدارس ابتدایی و ارائه خدمات متنوع، میتواند به بهبود وضعیت تحصیلی و سلامت دانشآموزان کمک شایانی کند.